Tuesday, 17 March 2015

Travelog Sumatera Barat : Menjejak Hamka.

Trevelog (Part 1)

Menjejak Sumatera Barat


Untuk beberapa minggu sebelumnya, tarikh ini amat dinanti-nantikan. Hal ini kerana, ini merupakan trip saya yang pertama untuk ke luar negara. Ya, setelah 23 tahun, baru kalini diberi peluang untuk merentas sempadan geografi negara walaupun cuma di negara jiran Indonesia. Keterujaan bertambah apabila trip yang akan disertai bukanlah berhasrat sekadar makan angin begitu sahaja tetapi bertujuan untuk menjejak seorang tokoh yang amat saya kagumi baik dari segi penulisannya, peribadi dan perjalanan hidup beliau, iaitu Prof Dr. Hamka! 

Ditambah pula ketika ini filem “Tenggelamnya Kapal Van der Wijck” hasil adaptasi dari novel beliau baru beberapa bulan ditayangkan di Malaysia. Masih menjadi buah mulut orang ramai hingga novel asal tulisan-tulisan beliau kembali terjual laris di kedai-kedai buku, serta semakin ramai juga yang ingin mengenal siapakah disebalik nama seorang Hamka.  

Tetapi saat menghampiri masa untuk bertolak, bertubi-tubi tugasan akademik sebagai pelajar sarjana yang perlu diselesaikan hingga tidak sempat meneliti butir-butir perjalanan program di sana yang akan mengambil masa dalam lima hari. Mujur sahaja pensyarah penyelia bermurah hati memberi cuti tanpa banyak soal. Pokoknya saat terbang ke sana saya tidak menjangkakan apa yang akan menanti di sana lantaran persediaan yang kelam kabut.

Hari kejadian seramai 29 orang peserta telah terbang ke Sumatera Barat dengan selamatnya. Perjalanan yang hanya memakan masa kurang lebih satu jam, iaitu kurang dari masa perjalanan ke Sabah dan Sarawak memberi tanggapan betapa hampirnya Indonesia dengan Malaysia. Saya menanti dengan sabar ketika di atas kapal terbang, dibalik kepulan awan yang sangat memutih, apakah yang berbeza pada tempat orang yang sebenarnya sangat hampir dengan negara sendiri tetapi dipisahkan dengan “tembok” lukisan sempadan geografi. Seperti apa bezanya? Sejauh mana kesan itu terhadap semua perkara ; ekonomi, sosiobudaya mahupun politik.   

  Setibanya di Lapangan Terbang Sumatera Barat yang mana strukturnya boleh dikatakan agak sederhana, namun saya tertarik dengan kemegahan lapangan terbang ini yang dilihat melalui reka bentuknya yang mengambil ciri rumah tradisi Minangkabau (rumah gadang), dapat dilihat melalui elemen yang cukup prolifik pada struktur bumbungnya yang melengkung. Nilaian pertama saya terhadap tanah ini ialah mereka cukup berbangga akan nilai seni bina tinggalan pusaka yang diwarisi nenek moyang mereka! Dan itu rupanya adalah bangunan pertama kepada ratusan mahupun ribuan binaan bangunan-bangunan lain yang mempunyai elemen tradisional Minangkabau ini. Boleh dikatakan sepanjang perjalanan, dapat dilihat bangunan seperti balai polis, pejabat-pejabat kerajaan, rumah-rumah, kedai-kedai mahupun hospital didirikan dengan elemen rumah Gadang ini. Bucu lengkung pada bumbung-bumbung bangunan megah menjulang ke langit, bagai mengisyaratkan “pemodenan” globalisasi belum mampu menembusi bumi kelahiran adat Minangkabau, Sumatera Barat ini.     

Selepas menjamu selera, perjalanan diteruskan ke Pesanteran Darul Hikmah Padang Panjang yang mengambil masa lebih kurang dua jam perjalanan. Sempat berhenti sebentar di Air Terjun Lembah Anai yang merupakan salah satu tarikan di sini untuk mengambil gambar.


Bandar Udara Internasional Sumatera Barat.


Pesanteran Darul Hikmah & Kuliyyatul Muballingin ; Pembinaan Generasi Baru “Hamka”
 

Buya Hamka menerima pendidikan awal di Sekolah Dasar Meninjau hingga darjah dua. Ketika berusia 10 tahun, bapanya mendirikan sekolah Thawalib di Padang Panjang. Beliau bersekolah di Thawalib yang didirikan oleh ayah beliau sendiri iaitu Haji Karim Amirullah. Beliau tidak menghabiskan pelajaran beliau dan berhenti ketika berumur 14 tahun. Kemudiaannya, pada tahun 1929, iaitu ketika beliau berumur awal 20-an, beliau menjadi guru agama di Padang Panjang. 

Kami tiba di Pesanteran Darul Hikmah Padang Panjang lewat petang. Pesanteran Darul Hikmah ini menjadi tempat bermalam kami pada malam pertama. Sungguh tidak disangka-sangka, sambutan kedatangan kami diraikan penuh istimewa oleh warga Pesanteran. Kami disambut dengan paluan gendang, pertunjukan silat dan adat memakan daun sirih oleh semua warga sekolah, terasa bagai tetamu VIP sungguh! Pada waktu malamnya kami diperkenalkan serba sedikit mengenai latar belakang Pesanteran Darul Hikmah ini, disamping diselangi dengan persembahan pelajar-pelajar Pesanteran di sini. Banyak perkara yang menarik mengenai Pesanteran ini yang belum pernah saya temui di Malaysia.


Saat rombongan disambut


            Pertama Pesanteran Darul Hikmah, Padang Panjang ini merupakan sekolah berasrama penuh swasta. Berdirinya sekolah ini hasil usaha alumni Thawalib/Kuliyatul Muballighin serta infak beberapa orang hartawan. Pesanteran ini hanya mempunyai jumlah murid sekitar 80 lebih yang semuanya lelaki, sangat sedikit berbanding sekolah-sekolah di Malaysia. Strateginya, jumlah yang sedikit adalah untuk memberi fokus kepada kualiti pelajar-pelajar mereka. Tentang kualiti, saya cukup tertarik bagaimana mereka mempersiapkan pelajar-pelajar mereka kearah kualiti yang mereka tetapkan. 

              Di sini mereka diajar mengikut sukatan akademik di sekolah, manakala di asrama mereka diajarkan pula kitab-kitab turath agama, selain perlu menghafaz al Quran. Untuk mempersiapkan pelajar-pelajar ini menjadi pendakwah yang memberi impak kepada masyarakat, mereka  diajar bertutur tiga Bahasa lain, selain Bahasa Melayu Indonesia, iaitu Bahasa Inggeris, Bahasa Arab serta Bahasa Mandarin. Nyata mereka serius dalam soal memperkasakan Bahasa ini sehingga pelajar-pelajar ini dihantar ke Mesir, China serta Singapura dan Malaysia dalam program mobilasi untuk memperkukuhkan penggunaan bahasa-bahasa tersebut. Malalui persembahan pelajar kami dipertontonkan kebolehan pelajar untuk menterjemahkan Al Quran dalam Bahasa Inggeris dan Bahasa Mandarin. Saya juga melihat, pelajar-pelajar ini berkomunikasi dengan guru mereka dalam Bahasa Inggeris. Kagum.. ! 

                Bukan itu sahaja, pelajar juga dilatih supaya fasih dalam bersyarah dan berpidato melalui rutin “kuliah tujuh minit selepas Maghrib” dan juga pidato pada perhimpunan pagi. Dikhabarkan pada bulan Ramadhan, pelajar-pelajar ini akan bertebaran di masjid-masjid di serata Indonesia untuk memberikan tazkirah dan kuliah! Diwajibkan untuk setiap pelajar sebagai salah satu syarat untuk tamat sekolah. Dapat diperhatikan juga, hubungan antara guru dan murid mereka sangat akrab.     


Pelajar Menyampaikan Kultum. Tajuk berkenaan cabaran umat Islam
  
            Malam hari kami tidur di Pesanteran Darul Hikmah, mungkin kerana keletihan, tidur kami nyenyak sekali, ditambah pula angin semulajadi yang sangat nyaman. Pagi hari, iaitu masuk hari kedua barulah kami perasan pemandangan indah yang mengelilingi Pesanteran ini. Padang Panjang tempat berhimpun dua gunung iaitu Gunung Singgalang dan Gunung Merapi, pemandangan ketika matahari terbit memang sangat mengasyikkan. Kemudiannya kami meninggalkan Pesanteran dan menuju ke kompleks pendidikan Muhammadiyah Padang Panjang khusus untuk melawat Madrasah Aliyah Kuliyatul Muballigin atau lebih dikenali dengan KM. 


                  Jika di darul hikmah hanya menumpukan sekolah menengah rendah, kompleks pendidikan ini merangkumi semua lapisan pendidikan bermula dengan tadika, sekolah menengah rendah, menengah Aliyah dan juga universiti! Dari banyak segi, elemen yang diterapkan oleh pendidikan KM lebih kurang sama dengan Darul Hikmah. Fokusnya, memupuk kebolehan multidisiplin pelajar, gabungan akademik, hafalan quran, pidato, bahasa-bahasa asing selain diterapkan pula elemen adat-adat Melayu seperti seni silat dan menari adat juga kemahiran hidup seperti menukang. Untuk pelajar perempuan diajar untuk boleh memasak! KM  mendapat sokongan penuh alumninya dari segi dana di mana sekolah ini juga merupakan sekolah persendirian yang tidak mendapat dana kerajaan. Lebih istimewa lagi, guru-guru di sini semuanya merupakan alumni KM sendiri! Selain itu, KM mempunyai sejarah yang berhubung terus dengan Buya Hamka di mana Buya Hamka pernah menjadi guru besar di sekolah ini dahulu. Diceritakan oleh anakanda Buya Hamka iaitu Irfan Hamka, beliau dilahirkan ibunya di kediaman guru di KM.

Universiti Muhammadiyah Sumatera Barat dan Kuliyatul Muballighien


               Semangat Buya Hamka diteruskan oleh generasi beliau seterusnya iaitu mereka yang pernah menjadi murid beliau kemudian bersambung-sambung hingga ke hari ini. Menyaksikan bagaimana bersungguh mereka melalui elemen pendidikan yang disusun, yang mengambil kira pelbagai aspek pembinaan diri meliputi akademik, agama, bahasa asing, penulisan, kemahiran hidup, di samping diperteguh dengan warisan adat dan budaya. Saya melihat dalam rangka masa bermula 10 tahun akan datang, Indonesia tidak akan ketandusan pemimpin malahan sedia mempersiapkan bakal-bakal tokoh yang akan mengukir nama dalam sejarah peradaban bangsa!  
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...