Wednesday 18 March 2015

(Part 2) Travelog Sumatera Barat : Menjejak Hamka.

Masjid Asasi dan Rumah Gadang ; Adat Minangkabau nan istimewa



Lawatan diteruskan dengan berkunjung ke Masjid Asasi dan Rumah Gadang. Dilahirkan dan dibesarkan dalam lingkungan keluarga Melayu Minangkabau, adat dan budaya yang diwarisi diamati dengan penuh teliti oleh Buya Hamka. Lantaran itu dalam pelbagai tulisan beliau khususnya dalam novel Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck dan Merantau ke Deli  setting masyarakat Minangkabau itu ditonjolkan dengan jelas sekali. Selain menggambarkan kita akan jati diri Hamka sebagai seorang  Minang, kecintaan terhadap adat budayanya tidak pula mengurangkan pandangan kritis Hamka dalam mengkritik adat-adat masyarakatnya yang beliau kurang setuju. Masih ingat watak Zainuddin dalam Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck yang menjadi korban adat lantaran terpaksa berpisah dengan Hayati kerana permasalah suku. Pernah membaca watak Leman, seorang pemuda Minang, dalam Merantau ke Deli yang kehidupan rumah tangganya yang sebelum ini bahagia bersama seorang perempuan berbangsa Jawa bernama Poniem kemudian berubah sepenuhnya setelah menikahi gadis minang yang bernama Suyono. Hal ini berlaku kerana merasakan adat (Minang) yang lebih mulia berbanding bangsa lain runtuhnya rumah tangga poligami yang dibina oleh Leman di antara Poniem dan Suyono. Kerana desakan adat juga, lingkup perniagaan yang dimajukan Leman kerana modalnya habis dibelanjakan untuk memenuhi tuntutan adat untuk didirikan rumah bagi isteri dari negerinya itu. 

Melalui penerangan daripada penjaga Rumah Gadang, beliau menceritakan dengan teliti apakah disebalik falsafah rumah Gadang dan kaitannya dengan fungsi masjid dalam masyarakat Minang. Kedua binaan rumah gadaang dan masjid Minangkabau tidak menggunakan paku tetapi diperkukuh dengan teknik pasak. Rumah Gadang didirikan dengan beberapa buah bilik, saiz biliknya hanyalah kecil sahaja. Ada sebab kenapa saiznya kecil, ini memberi peringatan kepada si suami supaya kerja keras membanting tulang agar lekas dalam membeli tanah dan membina rumah sendiri, lalu keluar dari rumah gadang tersebut. Susunan penghuni bilik di rumah Gadang mengikut siapa yang berkahwin dahulu. Bilik paling awal dihuni pasangan yang baru kahwin manakala di pasangan yang sudah berkahwin paling lama tinggal di bilik paling hujung. Sekiranya terdapat lagi saudara perempuan yang berkahwin, maka turutan kedudukan bilik ini akan berubah dengan pengantin baru akan mengambil bilik yang paling awal, dan yang seterusnya akan berpindah dan berganjak aturannya. Pasangan yang berada di bilik paling hujung akan keluar dari rumah. Sekiranya pasangan ini tidak mampu untuk berdikari untuk hidup diluar rumah gadang, maka pasangan yang paling  kukuh ekonominya yang akan keluar dahulu.  

Hidup dengan percampuran beberapa keluarga di dalam sebuah rumah tidaklah menjadi pertengkaran, kerana masing-masing menjaga adab di dalam rumah yang sedia difahami. Sekiranya mempunyai tetamu, batas tempat meraikan tetamu hanya sebatas kawasan di hadapan bilik keluarga yang menerima tetamu sahaja. Walaupun semua keluarga memasak di dalam dapur yang sama, tetapi alatan memasak dan ketuhar adalah tidak bercampur, masing-masing menggunakan barangan masing-masing. Namun apabila ada tetamu yang datang, maka dirai oleh seluruh keluarga. Ketika keluarga yang menerima tetamu sedang sibuk melayan tetamunya, keluarga lain akan mempersiapkan makan, minum untuk dihidang. Menurut mereka, tetamu ialah rahmat yang dihantar Ilahi untuk memberi barakah kepada seisi rumah kerana itu layanan yang diberi istimewa. Persis budaya kaum Arab sahaja yang terkenal memuliakan tetamu. Berbeza dengan budaya Malaysia, saat datangnya tetamu masing-masing melarikan diri di dalam bilik! 

Adat Perpatih banyak memberi kelebihan kepada kaum wanita. Rumah Gadang juga lebih memberikan hak kepada wanita. Selalunya apabila pasangan berkahwin, mereka akan berpindah ke Rumah Gadang keluarga si wanita, kerana ada hak si wanita di rumah tersebut. Dalam soal pembahagian harta juga, kaum perempuan lah yang mendapat bahagian bukannya kaum lelaki, kerana adat yang cukup menjaga kaum perempuan kerana menurut mereka, lelaki tentu mampu sahaja mencari nafkahnya sendiri sekiranya berlaku masalah penceraian sebagai contoh, tetapi pasti sulit bagi perempuan. Mereka juga menggunakan dalil hadith Nabi bagaimana Nabi menyebut tiga kali , “ibumu, ibumu, ibumu … kemudian barulah ayahmu”. Namun tentunya pendapat adat ini boleh diperbahaskan dari konteks syara`  yang agak kontradik. 


Rumah Gadang


 Kaum lelaki hanya menjadikan rumah sebagai persinggahan sahaja. Seawal umur 10 tahun, anak-anak lelaki sudah membiasakan diri untuk hidup di surau. Di suraulah tempat anak-anak lelaki bersosial, belajar agama, pidato dan bermain di pagi hari, manakala di malam hari diajar pula dengan seni bela diri, silat. Hal inilah yang akan membina peribadi yang teguh di dalam diri lelaki-lelaki Minang! Dapat difahami, fungsi surau dalam masyarakat Minangkabau sangat unik dan meluas sehingga terlibat dalam pembinaan karakter peribadi masyarkatnya. Menjelang usia belasan tahun pula, secara tradisinya lelaki-lelaki ini akan keluar mengembara keluar dari tanah Minangkabau, mengutip pengalaman di negeri orang. Suatu malu yang besar sekiranya kurang tiga tahun sudah balik ke kampong halamannya semula, kerana tanda tak mampu mandiri di tempat orang! Jika disoroti tulisan Hamka di dalam buku Kenang-kenang Hidup, beliau bercerita bagaimana beliau membina kebolehan berpidatonya melalui pidato adat dan kaba yang beliau pelajari ketika di surau. Beliau juga berkelana beberapa kali dalam hidupnya termasuk ke Padang Panjang dan Pulau Jawa yang mana beliau berguru dengan ramai tokoh pada masa tersebut seperti  Bagoes Hadikoesoemo, HOS Tjokroaminoto, Fakhruddin dan Suryopranoto juga Ahmad Rasyid Sutan Mansur yang akhirnya menemukannya dengan pergerakan Muhammadiyah. 


Masjid Asasi Nagari Gunung (Gambar google)



Janji 3 hari


"Di sini, kalau ingin berkahwin perempuan yang akan meminang si lelaki." ujar Pak Irfan, seorang pegawai pendidikan Indonesia, merupakan anak jati Minang yang bersama sepanjang lawatan kami.

“Kerana adat yang memperakui nasab pada wanita, jika seorang lelaki Minang berkahwin dengan wanita yang bukan Minang, maka nasab beliau akan terputus dengan keluarga besarnya. Tetapi sekiranya wanita Minang yang berkahwin dengan lelaki yang bukan Minang, nasab keturunannya masih diperakui dan bersambung dengan keluarga besar” tambah beliau.

“Kalau begitu, bolehlah wanita Minang berkahwin dengan lelaki Malaysia?” Soal seorang ahli rombongan teruja.

“Ya, boleh sahaja. Di sini ramai wanita yang belum bernikah kerana lelakinya ramai yang merantau. Kalau mahu, dalam masa 3 hari sahaja boleh diuruskan”. Jawab Pak Irfan optimis.

“Wah 3 hari….” Kami masing-masing terbeliak dan tersengih-sengih mendengar tawaran Pak Irfan.

              


Lawatan ke Pesanteran Syeikh Ahmad Khatib Minangkabawi


Pesanteran yang baru dibangunkan di bahagian Sumatera ini berbanding Darul hikmah dan Kuliyatul Muballighin. Pandangan pertama berkenaan pesanteran ini sedikit berlainan suasananya. Lebih nampak “tsiqah” dan “tawaduk”. Setelah berborak dengan mudir pesanteran ini bahawa beliau merupakan lepasan Universiti Madinah, dapatlah kami mengagak mengapa perilaku murid-muridnya begitu. Apa yang menarik mengenai pesanteran ini ialah pada tokoh yang disandarkan namanya pada pesanteran ini, iaitu Syeikh Ahmad Khatib Minangkabawi . Siapakah beliau ini ? Apa istimewanya sumbangan beliau. Agak asing nama beliau pada pengetahuan umum khususnya kita rakyat Malaysia. Mudir pesanteran ini juga memberitahu bahawa lawatan kami merupakan seumpamanya dari Malaysia.

Syeikh Ahmad Khatib merupakan anak jati Minangkabau yang berhijrah ke Makkah dan tidak pulang-pulang selepas itu. Beliau menetap di sana dan menjadi ulama besar di sana. Apa menarik tentang Syeikh Ahmad Khatib ini ialah beliau mempunyai perhubungan dengan buya Hamka melalui ayahnya iaitu Abdul Karim Amirullah (Haji Rasul).  Rupanya, Syeikh Ahmad Khatib merupakan murabbi disebalik lahirnya tokoh-tokoh pembaharuan di tanah Melayu khususnya di Indonesia. Beberapa tokoh besar mendapat didikan langsung beliau semasa di Makkah termasuklah Abdul Karim Amirullah sendiri, Syaikh Ibrahim Musa Parabek, Syaikh Jamil Jambek, Syaikh Hassan Maksum dan dua pendiri organisasi besar Indonesia, Nahdatul Ulama (NU) dan Muhammadiyah iaitu K.H Hasyim Asy`arid dan K.H. Ahmad Dahlan.



Maahad Tahfiz Syech Ahmad Chatib Al Minangkabawi





Kelok 44 Menuju Danau Maninjau.


Laluan perjalanan menuju Danau Maninjau agak mencabar kerana perlu melalui jalan bukit yang tinggi dan kemudiannya turun ke danau tersebut. Sebelum sampai, kenderaan akan melalui lekok bersimpang siur yang mempunyai empat puluh empat alur pusingan jalan yang dikenali dengan Kelok empat puluh empat. Jalan ini mengingatkan kepada struktur jalan yang sama ketika hendak ke Cameron Highland. Bagi yang tidak betah, tentunya akan mula pening kepala atau muntah-muntah. Tetapi rombongan kami tiada pula yang mengalaminya. Pemandangan di kiri dan kanan saat melalui jalan ini sangatlah mengkagumkan setiap mata yang memandang, hijau dan mempesonakan, kami terlalu asyik dengan keindahan semulajadi sekeliling hingga terlupa seketika kegelisahan terhadap sebarang kebarangkalian melalui jalan yang curam.   

Kami diberitahu tanah-tanah di sekitar Sumatera ini terdiri daripada tanah adat, jadi sukar sekali untuk pemaju masuk ke dalam kawasan ini. Sebab itu, keindahan semula jadinya belum banyak yang terusik. Suatu situasi yang pada kami sangat menarik ialah bagaimana ketertiban pemandu-pemandu ketika melalui jalan yang agak berbukit-bukit dan bersimpang siur ini. Ada kala apabila melalui jalan yang sempit akan bertembung dua kereta dari kedua belah arah, kerana jalan yang ada cukup untuk satu kereta sahaja. Keadaan seperti ini sepatutnya jika di Malaysia akan menjadikan aliran traffic hura-hara, bingit bunyi hon dan mungkin saja mengundang kemalangan. Lain keadaan di sini, menurut Pak Irfan, pemahaman pemandu di sini bahawa orang yang di atas haruslah memberikan laluan kepada orang yang dibawah katanya berdasarkan pemahaman orang sini terhadap pujangga adat yang menyuruh demikian. Jadi perjalanan yang kami lalui sangat lancar dan teratur walaupun melalui jalan yang curam dan bersimpang siur.

Hebat sungguh detik hati saya, bagaimana kerana kukuhnya berpegang mereka dengan apa yang diajar oleh adat, hal traffic pun boleh diatur dengan baik tanpa berhabisan memikir alternatif membina jalan yang lebih besar yang memakan belanja yang besar. Negara kita sangat miskin adab dan ketertiban saat berada di jalan raya, mungkin kerana itu walaupun lebuh raya semakin luas dibina tetapi kemalangan tetap sahaja tinggi. Kerana bukan lagi salah infrasuktur tetapi kerosakan adab dan tatasusila pengguna yang tidak pernah diupgrade. Kami selamat tiba di Desa Maninjau pada waktu Maghrib.

Pemandangan Maninjau dari atas

Kelok 44


Halilintar dari Semenanjung


Sedang kami menikmati pemandangan malam di Danau Maninjau, kami dikejutkan dengan berita yang telah mulai tersebar di Whatsapp dan juga facebook tentang kewafatan Al marhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Mursyidul Am Parti Islam seMalaysia (PAS). Antara percaya atau tidak percaya, kami bersabar dahulu kerana bukan sekali dua berita palsu seumpama ini disebarluaskan. Namun, jam lebih kurang 9 malam waktu tempatan, telah disahkan melalui laporan rasmi tentang meninggalnya Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz akibat barah prostat. Baru tadi kami berbual-bual mengenai topik hangat dalam parti ketika itu yang melibatkan konflik golongan ulama dan Pasma, tiba-tiba terpaksa menelan pula pahitnya kehilangan orang yang paling dihormati di dalam parti. Seorang pemimpin, murabbi dan lagenda politik tanah air yang mana pemergiaannya akan terus dikenang. Ada semacam kesedihan yang menyerap masuk di dalam diri tanpa dipaksa, ada suatu rasa kehilangan yang terpaksa direlakan. Rupanya ramai juga berkongsi rasa yang sama berdasarkan tulisan-tulisan di media-media sosial.


Walaupun orang seumpama Almarhum Tuan Guru Nik Abdul Aziz merupakan permata yang hanya hadir sekali dalam seumur hidup, tetapi janganlah dibiarkan sahaja legasi pemikiran dan ketokohannya dibiarkan begitu sahaja. Umpama Hamka, daripada beberapa pondok yang berkaitan dengan buya Hamka seperti Kuliyatul Muballighin dan Darul Hikmah, mereka optimis dengan pendidikan yang disusun bahawa mereka akan mencetak “Hamka-hamka  kecil” yang akan memberi impak terhadap masyarakat mereka. Semangat ini yang saya kira perlu dibawa pulang dan kita perlulah mencetak pula tokoh-tokoh negara yang hilang supaya legasi mereka akan terus kekal walaupun selepas kematian. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...