Friday, 20 March 2015

Part 3 Travelog Sumatera Barat : Menjejak Hamka

Seharian di Danau Maninjau.



Harini masuk hari ketiga di Sumatera. Berpagian di Danau Maninjau merupakan antara momen yang taajub terhadap keindahan alam ciptaan Ilahi. Bayangkan membuka jendela dengan menghadap bukit-bukau menghijau, kepulan kabus yang menutup pandangan , jernih air tasik yang terbentang, burung-burung terbang ke sana sini. MasyaAllah, nikmat yang sangat indah. Alam semulajadinya yang mententeramkan hati, memberi khayal kepada sang pemuisi dan ilham kepada seniman yang kaya dengan rasa. Buya Hamka menulis sendiri di dalam tulisan-tulisannya bagaimana indahnya kampungnya ini, antara kata beliau, “Telah aku mengembara ke serata dunia, tetapi tiada yang seindah kampong halamanku, Danau Maninjau”. Pak Soekarno juga ada menyebut perihal keindahan Danau Maninjau di dalam rangkap pantun beliau. Harini saya mengesahkan dakwaan-dakwaan tersebut dengan mata kepala sendiri, tiada apa yang berlebihan dengan pujian-pujian terhadap Maninjau melainkan benar belaka.




Pemandangan saat membuka jendela



Lawatan kami hari ini melawat tiga tempat iaitu rumah haji Karim Amirullah, rumah buya hamka dan seterusnya akan ke Pesanteran Buya Hamka yang terletak di sekitar Desa Maninjau ini. Hentian pertama kami pergi ke rumah haji Karim Amirullah iaitu bapa Hamka. Kedatangan kami disambut oleh cucu buya Hamka yang sudah berumur sekitar 80 tahun. Teruja kami mendengar penerangan langsung daripada beliau berkenaan Buya Hamka. Walaupun ada satu dua penerangan yang kontradik dengan buku yang ditulis oleh buya mengenai dirinya dalam tajuk “Kenang-kenang Hidup”, namun pengolahan yang langsung dari sumber yang pernah hidup sezaman, bagai terasa hidup sosok yang selama ini hanya saya baca karya-karya sahaja. Bapa hamka juga bukanlah calang-calang orang, beliau antara golongan kaum muda yang bertanggungjawab membuat perubahan terhadap pemahaman agama di Indonesia. Beliau diiktiraf oleh Universiti Al Azhar sehingga diberi anugerah terhormat, dan hingga kini kitab-kitab karangan beliau masih digunakan dalam pembelajaran di sana. Bapa Hamka, yang juga dikenali sebagai haji Rosul juga merupakan guru kepada Soekarno yang kemudiaanya rapat dengan Hamka sebelum memenjarakannya pula.

 
Disambut Anak Saudara Hamka, Penjaga Rumah Haji Karim Amirullah



Seterusnya, kami menuju pula ke rumah Buya Hamka, rumah yang suatu ketika tidak diusahakan, tetapi hasil usaha Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) yang menaja pemuliharaan bengunan tersebut, kini berbondong-bondong orang ramai datang menjadikan kediaman tersebut sebagai tempat yang wajib dilawati. Ketibaan kami kalini di jemput oleh Pak Ahmad Rashid, anak kepada Sutan Mansur, anak murid kesayangan ayahnya yang dikahwinkan dengan kakak Hamka. Kami kemudiaannya mendengar pula penerangan daripada beliau berkenaan hikayat hidup Hamka. Poin tambahan yang saya peroleh dalam rangkuman kisah yang beliau ceritakan ialah, kehidupan awal kanak-kanak Hamka yang agak “ganjil” dalam pembentukannya sebagai seorang tokoh iaitu ketika zaman kanak-kanak merupakan seorang yang sangat nakal dan dilihat tidak akan mempunyai masa depan yang cerah kerana hanya bersekolah sekadar pada umurnya 14 tahun. Zaman kanak-kanak Buya Hamka menjadi sedemikian selepas perpisahan bapa dan ibunya. Jiwanya memberontak dan kenakalannya yang dizahirkan.

Namun menurut penerangan yang diberi yang mana saya juga bersetuju, kerana kenakalan buya Hamka pada zaman kanak-kanaknya inilah beliau sebegitu berani untuk mengkritik dan berhadapan dengan idealisme komunisme yang di bawa oleh Soekarno, yang menatijahkan beliau dipenjara.  Yang mana kemudiaanya kita tahu, di dalam penjara itulah beliau menyelesaikan tulisan tafsir al quran lengkap Bahasa Melayu, satu seumpamanya di nusantara ini. Poin lain yang menarik perhatian saya ialah perihal isterinya yang jarang diungkapkan oleh mana-mana tulisan. Buya Hamka selalu berbincang dengan isteri beliau dan beberapa tindakan beliau juga atas nasihat yang diterima oleh isteri beliau, seperti penolakan tawaran untuk menjadi duta bagi Arab Saudi, kerana menurut isterinya beliau akan menjadi orang besar yang terlalu sibuk hingga akan menganggu rutin membaca al quran dan solat tahajudnya.




Kami kemudian terus ke Pesanteran Buya Hamka yang kedudukannya terletak di atas bukit. Kami terpaksa diangkut dengan lori pick up kerana bas yang kami naiki tidak mampu dibawa ke atas. Di sana, seperti pesanteran-pesanteran yang lain, sambutannya sangat luar biasa. Ramah, manis muka dan hidangan-hidangan yang enak sebagai menerima kunjungan kami. Tetamu dari Malaysia sangat dialu-alukan seperti kunjungan saudara jauh yang sudah lama tidak ketemu. Menurut penerangan wakil pesanteran, mereka sangat terhutang budi dengan warga Malaysia khususnya ABIM dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) yang memberi bantuan dalam pembinaan pesanteran tersebut. Pesanteran ini baru dibina kembali selepas pesanteran yang lama musnah kerana gegeran gempa bumi yang melanda wilayah itu sekitar 5 tahun lepas.

Kami berpeluang bersembahyang Jumaat di masjid situ. Terkagum melihat khatib pada hari itu ialah pelajar pesanteran mereka sendiri yang hanya berumur sekitar 15 tahun, namun pengisian khutbah yang di sampaikan tanpa melihat teks itu cukup bernas dan penuh wibawa. Selepas berkenalan tambah terkejut apabila mengetahui pelajar tadi berasal dari Malaysia. Rupanya terdapat tiga orang pelajar yang berasal dari Malaysia yang rata-rata merupakan anak kepada pimpinan ABIM. Melalui penerangan wakil pesanteran, ciri pendidikan yang disusun oleh pesanteran ini lebih kurang sama sahaja seperti pesanteran-pesanteran lain iaitu adanya unsur akademik, agama, hafalan quran dan mengekalkan khazanah adat budaya Minang yang sesuai. Pulang kami dari pesanteran ini, maka berakhirlah lawatan bersifat ilmiah kami. Memang banyak sungguh khazanah ilmu yang diperolehi sepanjang tiga hari ini.

Pesanteran Buya Hamka, Maninjau


Petang itu dihabiskan dengan menaiki bot merentasi tasik Danau Maninjau. Dikatakan Danau ini merupakan hasil letusan gunung berapi yang terhasil berkurun lama dahulu. Kalau dilihat struktur fizikal disekelilingnya, ada logik terhadap dakwaan tersebut. Pemandu bot berkongsi perihal yang berlaku yang kawasan tersebut. Menurut beliau, dahulunya sumber pendapatan masyarakat di tempat itu ialah melalui pertanian semata. Kerana, kurangnya potensi untuk melakukan pekerjaan lain, maka ramailah yang berkelana. Harini katanya, bermula beberapa tahun kebelakangan ini, penduduk di sini telah memulakan pengusahaan penternakan kolam ikan. Penternakan kolam ikan ini walau bagaimanapun telah menyebabkan air tasik sekarang, tidak lagi sejernih dahulu menurutnya. Begitulah kerana survival dan ekonomi manusia, alam semulajadi jugalah akhirnya yang terpaksa “toleransi”.





*kredit foto : diri sendiri, google, kiera ishak


Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...