Monday 23 March 2015

Part Akhir (Kembara Sumatera Barat : Menjejak Hamka)

Hari Keempat


Awal pagi dengan berat hati kami meninggalkan Danau Maninjau, namun kenangannya akan kami simpan kemas dalam memori. Hari ini, kami berkunjung tiga tempat iaitu yang pertama pusat membeli belah di Bukit Tinggi, kedua ke Istana basa Pagaruyung dan Surau Batipuh sebelum ke sebuah hotel di Padang, tempat penginapan kami yang terakhir. 

Perkara yang menarik ketika membeli belah ialah lebih banyak peniaga meminta wang ringgit jika tahu kita berasal dari Malaysia. Selepas diberitahu, rupanya nilai jual-beli pertukaran  wang ringgit di sini adalah lebih tinggi berbanding di Malaysia. Misalnya, jika membuat pertukaran di Malaysia, 1 juta rupiah ialah bersamaan lebih kurang RM300, tetapi jika di Indonesia untuk tukaran RM300 , memerlukan lebih dari 1 juta rupiah. Hal ini kerana demand terhadap ringgit Malaysia di sini adalah tinggi. Rata-rata mengikut penerangan orang tempatan, mereka lebih selesa mendapatkan rawatan di hospital-hospital Malaysia berbanding di Jakarta kerana jaraknya yang lebih dekat dan “lebih cepat sembuh” .

Istana Pagaruyung sangat gah, menandakan kehebatan kerajaan Minangkabau yang gemilang suatu ketika dahulu. Katanya binaan asal istana ini pernah terbakar dijilat api yang mengakibatkan kerosakan yang besar pada sekitar tahun 2007. Hanya sekitar 15 % sahaja barangan berharga yang sempat diselamatkan. Kerana istana ini merupakan khazanah besar bagi masyarakat Minangkabau, kerajaan Negeri Sembilan yang asal usulnya dari Sumatera ini, turut menghulurkan sejumlah dana yang besar untuk tujuan pembinaan semula atas dasar perkongsian sejarah yang sama.

Istana Pagaruyung


Perhentian seterusnya merupakan di Surau Batipuh. Reka bentuk suraunya yang cukup klasik serta kawasan sekitarnya yang tenang, mendamaikan mata yang memandang. Surau Batipuh sangat kuat nostalgianya dengan Buya Hamka kerana di sinilah Buya Hamka menulis karya novel monumentalnya iaitu “Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck”. Hingga kini surau berkenaan masih lagi aktif dengan aktiviti pengajaran. Ketika kami datang melawat kelihatan sesi pengajaran al-quran  sedang dijalankan. Bertalu-talu soalan diajukan terhadap penjaga surau berkenaan. Antara yang menarik, beliau berkongsi bahawa kisah yang menyentuh hati jutaan pembaca dalam karya “Tenggelamnya Kapal Van Der Wijck” itu merupakan ilham daripada kisah sebenar Buya Hamka sendiri. Kisah beliau dengan seorang perempuan di sekitar Batipuh itu yang tidak kesampaian. Hujan renyai yang turun saat itu bagai mengimbau detik-detik pertemuan Hayati dan Zainuddin yang disingkapkan di dalam novel tersebut. Selesai lawatan di sini, kami terus menghala ke sebuah hotel di Padang. Perjalanan kami hamper ke penghujungnya.


 
Surau Batipuh *(Kredit Gambar Kak Saadiah Ali)
  

Malam Refleksi Kembara

Pada malam terakhir di bumi Sumatera ini, kami ahli rombongan menjejak Buya Hamka mengadakan sesi refleksi untuk saling bertukar pendapat tentang ibrah yang diperolehi dalam kaca mata masing-masing. Banyak respons yang menarik untuk dikongsi. Saya rumuskan di sini, sepanjang empat hari di sini, kami melihat dan menyaksikan sendiri tinggalan seorang tokoh ulama yang kematian jasadnya tidak mematikan amal kebaikan beliau. Beliau meninggalkan  suatu legasi pemikiran dalam bentuk ratusan buku-buku tulisan yang merentas zaman, sekolah dan universiti yang beliau asaskan dan juga akhlak dan contoh teladan dalam keperibadiaanya yang terus menginspirasi generasi. Kembara jejak Hamka ini memberi kefahaman tentang perkara-perkara yang melatari pembinaan peribadi beliau sebelum diangkat masyarakat akan ketokohannya.

Pertama dapat difahami bagaimana peranan keluarganya khususnya bapanya sendiri, Haji Karim Amirullah. Saat Hamka dilahirkan, bapanya telah menetapkan kepada beliau untuk menjadi seorang ulama besar. Kesungguhan bapanya ini terlihat apabila menyekolahkan Hamka di sekolah beliau sendiri iaitu di Madrasah Thawalib yang suatu ketika, pelajaran yang diterima Hamka itu lebih tinggi untuk umurnya ketika itu. Walaupun kemudiannya Hamka bertindak berhenti daripada belajar di sekolah tersebut, tetapi itu tidaklah menghentikan perjalanan ilmunya bahkan memilih jalan ilmunya yang tersendiri hingga akhirnya menjadi seperti apa yang ayahnya impikan, seorang alim! Saat Hamka telah memahami ilmu, bertambahlah kehormatan beliau terhadap ayahnya kerana baru mengerti ketinggian ilmu ayahnya dan dalam beberapa hal, tindak tanduk beliau hasil inspirasi daripada ayahnya. Contoh, dalam pertembungan hujah melibatkan beliau dengan mufti-mufti di tanah Melayu terhadap tuduhan “kaum muda” terhadap gerakan daripada Sumatera. Beliau nekad seperti ayahnya dalam mempertahankan hak atas ilmu yang diyakini. Rentetan peristiwa ini boleh dibaca melalui buku beliau yang bertajuk “Ayah” dan “Teguran Suci Terhadap Sultan Johor”.


Satu lagi perkara yang penting berkenaan Buya Hamka ialah beliau merupakan ulama yang lahir, asli melalui “acuan” Nusantara. Berbeza dengan kebanyakan ulama yang menerima pedidikan formal di negara-negara Arab, Hamka tampil unik dengan perjalanan ilmu beliau yang tersendiri. Beliau tidak mempunyai pendidikan formal yang tinggi (sekadar hingga 14 tahun) selain hanya berguru dengan ulama-ulama tempatan seperti di tanah Jawa dan Sumatera sendiri. Hamka juga mendapat manfaat yang besar melalui adat Melayu Minangkabau ketika zaman kanak-kanak dan remaja beliau. Adat ketika itu (surau menjadi tempat membina anak-anak lelaki) telah membina jati diri beliau selain memberi manfaat dalam pengucapan dan bahasa beliau hingga terzahir melalui keindahan tulisannya serta lemah tutur bicara dalam dakwahnya. Walaupun kemudiannya beliau mengkritik beberapa perkara dalam adat Minangkabau yang tidak sesuai dengan syariah, hal ini mungkin tidak berlaku sekiranya beliau tidak memahami benar akan suasana masyarakat ketika itu.


Selain itu, perkara yang kami pelajari ialah berkenaan keindahan alam di kampung kelahiran Hamka sendiri iaitu di Danau Maninjau. Suasana alamnya yang sangat indah memberi kami kefahaman bagaimana keindahan alam memang benar memberi inspirasi buat seorang pujangga. Kehebatan Hamka bukan hanya pada pemikirannya yang kritis dalam mengkritik, ketokohannya dalam memberi fatwa tetapi juga pada karya-karya sastera tradisi seperti pantun, syair yang diinspirasi dengan keindahan alam.


Hamka telah membuktikan dirinya sebagai permata nusantara yang berada di kelasnya yang tersendiri. Saat dia mengarang karya, dialah seorang sastera, saat beliau mencebur dalam politik, beliaulah bintangnya, saat beliau mengajar, beliaulah murobbinya dan saat beliau masuk ke dalam pergerakan Muhammadiyah, beliaulah pejuang dan juga daie. Hamka membuktikan setiap apa yang dilakukannya memberi manfaat besar kepada ummah. Justeru, segala tinggalan penulisan-penulisan beliau khususnya perlulah terus dibaca dan dikaji kerana pada saya ia merupakan khazanah bernilai Bahasa Melayu dari sudut keilmuan Islam.       

  

Pulang Ke Malaysia.

Berbaur perasaan untuk pulang ke Malaysia. Namun saya cukup puas dengan perjalanan menjejak Hamka di Sumatera Barat ini. Perjalanan ini memberi saya pengalaman bernilai terutama dalam melihat khazanah Melayu Nusantara (Minangkabau) yang kaya dan indah. Selain mendalami persekitaran yang membentuk seorang tokoh Nusantara yang akan terus hidup dalam tulisan-tulisanya ; Prof. Dr. Hamka. Moga sahaja aku dapat meneladani dan mendapat manfaat akan ilmu tinggalan beliau. Sempat saya menulis sebuah puisi sebagai dedikasi kepada tanah Sumatera Barat ini.   




Alam Maninjau nan indah.

Dingin, damai dan mempesona.
Alam yang suci dari noda, 
Oleh tangan-tangan rakus manusia. 

Alam Maninjau nan memukau.
Kurniaan Tuhan pada masyarakat,
Mengilham, menginspirasi sekian generasi,
Menjadi guru mencetak ulama. 

Maninjau akan terus ku ingati,
Lukisan Tuhan menghidupkan hati.
Semoga kita ketemu lagi,
Nescaya akan ku terpesona,
1000 kali lagi. 

Sumatera Barat,
15 Feb 2015

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...