Friday 29 March 2013

Saya seorang pelajar sains


            Setelah lebih kurang setahun lebih saya berkecimpung dalam arena "blogging" ,baru perasan kebanyakan entry-entry yang saya tulis adalah bertemakan "islamik" walaupun ada juga entry yang bersifat perkongsian pengalaman. Sebenarnya perkara ini sejajar dengan tujuaan blog Haruman Kasturi ini dihasilkan iaitu untuk berkongsi perkara-perkara bermanfaat yang akhirnya membawa pemilik blog ini dan juga pembaca bersama-sama menuju redha Ilahi. 


Pada awalnya, pandangan typical saya sebagai seorang yang biasa dan kurang ilmunya melihat apa-apa tulisan yang ada ayat-ayat al quran dan hadith barulah akan dilihat sebagai "islamik" . Sedaya upaya saya meletakkan element ini dalam penulisan , namun satu perkara yang saya sedar ayat al quran dan hadith ini bukanlah sewenang-wenangnya ditafsir mengikut kefahaman kita sendiri , jadi saya menjaga bab yang satu ini , dan hanya menggunakannya bilamana ia keluar dari mulut ustaz-ustaz atau syeikh yang diyakini.


Melihat pada suatu fenomena yang berlaku pada hari ini , semakin ramai yang membawa imej islamik samada dari golongan pemerintah, profesional , sains , mahupun artis . Fenomena yang sangat bagus dan menarik. Namun, yang menjadi masalah bilamana golongan ini mula bercakap soal hukum hakam dan perkara agama yang diluar ilmu masing-masing, dan akan menjadi parah apabila pandangan mereka ini salah dan menjadi suatu pegangan kepada mereka yang naif. Misal kata ucapan tokoh negara yang mengatakan hudud tiada dalam al quran dan hanya rekaan ahli fiqah yang sama sekali jelas bertentangan dengan al quran.


Maka saya mengingatkan diri saya sendiri betapa kita perlu jujur dalam ilmu yang ada apatah lagi dalam bab kesucian agama Islam. Sumber agama Islam yang berteras al quran dan hadith begitu dipelihara hingga penafsiran serta hukum yang diambil daripadanya berlandaskan manhaj dan kaedah tertentu yang tentunya perlu dirujuk pada ahlinya. Jangan perasan bilamana orang memandang kamu "alim" atau memanggil kamu "ustaz" asbab pakaian kamu yang berciri sunnah atau blog kamu semacam "islamik" maka kamu sewenang wenangnya mengeluarkan "fatwa" kamu sendiri walhal kamu bukanlah ahlinya. Ingatlah kamu bertanggungjawab akan segala yang kamu ucapkan. 


Bertakwalah kamu kepada Allah!




Dalam keghairahan bercakap-cakap soal luar bidang ilmu kita, sepatutnya kita memanfaatkan bidang ilmu yang kita berada sekarang agar kelak ia juga membawa manfaat pada Islam. Islam bukan hanya terletak pada aliran-aliran agama , tetapi aliran seperti ekonomi , sains , teknologi , kejuruteraan dan lain-lain juga ada Islam di situ. Islam itu sama sekali tidak terpisah dari mana-mana bidang ilmu dan kehidupan. Sesungguhnya Islam itu bersifat syumul.


Dalam ruang aspek sains sendiri, bahasa sains sangat universal dan mudah diterima ramai , bukan sedikit yang apabila telus mengkaji sains akhirnya bertemu siapa disebalik setiap penciptaan. Ruang yang sebanyak-banyaknya perlu dimanfaatkan oleh golongan aliran sains.

Saya Muhammad Shazwan B Suhiman ,akhirnya sedar diri bahawasanya saya pelajar jurusan Sains Biokimia . 


langkah baru bermula




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...