Thursday, 14 May 2015

Sikit pasal hidup seorang postgrad.

Sekadar pengalaman setahun lebih dunia pascasiswazah (Master).

Pertama, bermula dengan kenapa hendak memilih untuk memasuki peringkat pascasiswazah. Persoalan ini walaupun macam remeh, tapi bagi saya ia amat penting untuk keberlangsungan tahun-tahun mendatang. Sebab dan tujuan inilah yang berfungsi sebagai "enjin" yang akan menyebabkan kita terus bergerak walaupun cabaran yang datang. Saya memilih menyambung sarjana Master bukan kerana berjayanya saya semasa peringkat sarjana muda (pointer tak tinggi), sebaliknya saya merasakan sekejapnya masa untuk sarjana muda yang tidak saya pergunakan untuk meraih sebanyak-banyaknya ilmu terutamanya dalam bidang saya (biokimia). Saya hanya menemukan makna saya belajar bidang ini dipenghabisan akhir semester (semasa praktikal di UMBI) yang membuatkan saya tertarik dengan dunia penyelidikan. Jujur, malu saya memegang gelaran Ijazah Sarjana Muda Biokimia kerana tahulah saya betapa ceteknya ilmu yang saya garap sepanjang pengajian ini. Sepatutnya saya serik, tetapi kerana malu kepada ilmu, saya teruskan melangkah, dalam bidang bioperubatan.

Kedua, ialah pada perihal memilih jenis modul untuk peringkat master. Setahu saya ada 3 jenis modul master yang berlainan dengan pro/con masing-masing.

1) Coursework mode
Coursework semacam lanjutan daripada degree. Style sama macam degree (pergi kelas-assignment-exam-final year project). Kelebihannya selalu mengambil masa yang singkat untuk dihabiskan (sekitar 2/3 sem) sahaja. Dan model ini akan menambahkan teori terhadap subjek yang dipilih, tetapi sangat sedikit pengalaman penyelidikan. Pengalaman penyelidikan penting untuk PhD.

2) Research mode
Research mode tidak memerlukan rutin kelas-assignment-exam. Tetapi settingnya lebih menyerupai suasana PhD. Research,poster presentation,publish jurnal. Subjek penyelidikan sangat spesifik dan kerana tiada kelas-kelas formal berkenaan teori subjek, maka pemahaman adalah atas pembacaan sendiri dan inisiatif perbincangan dengan pensyarah.

3) Mix mode
Campuran dua mode tadi, ada kelas dan buat Research, cuma penilaian dekat Research kurang dan kena hadapi exam.


Pemilihan Research mode (ulas sikit sebab saya ambil Research Mode) pada saya perlu dinilai dari beberapa aspek :-

1) Tajuk Penyelidikan - Tajuk penyelidikan sangat penting memandangkan anda akan menghabiskan 2,3 hingga 4 tahun anda menghadap tajuk tersebut. Minat dan kesanggupan sangat penting.

2) Grant Penyelidikan - Perlu diketahui samada penyelidikan yang ditawarkan mempunyai Grant atau tidak. Grant akan berfungsi sebagai bajet yang membiayai penyelidikan (sangat susah nak buat penyelidikan jika tiada bajet) dan membiyai anda (wang poket).

3) Supervisor - SV sangat penting! bergantung kepada diri masing-masing. Beliau samada akan memudahkan hidup anda atau membuat anda sengsara sepanjang perjalanan pascasiswazah. Semak juga profil mereka sebelum approach.


4) Universiti - Pemilihan universiti penting untuk tujuan kemudahan pentadbiran dan pengurusan hal-hal berkaitan penyelidikan. Universiti penyelidikan memang mempunyai beberapa kelebihan dari segi pengurusan, setting dan budaya penyelidikan yang amat bermanfaat. Kalau universiti bukan penyelidikan kena banyak "pandai-pandai" sendiri.


Beberapa perkara yang menarik saya jumpa setakat menjadi pelajar siswazah ialah :-

Saya teruja melihat orang-orang (pensyarah) yang menyerahkan diri mereka untuk tujuan ilmu. Ramai pensyarah (setakat ini) yang tanpa berkira, bersungguh memberi bantuan dalam penyelidikan tanpa mengharap apa-apa balasan. Padahal mereka ada yang sudah taraf Prof Madya ataupun Prof. Dahulu zaman Pra Siswazah jarang ambil peluang dek kerana rasa inferior terhadap mereka, namun setelah berada di peringkat Siswazah yang mana perlu banyaknya berjumpa dengan mereka barulah tahu...    

Seterusnya saya sangat teruja bagaimana Prof/Prof Madya dan pensyarah-pensyarah yang sentiasa merendah diri dan tidak segan untuk belajar. Pernah saya menghadiri bengkel di mana seorang Prof. yang juga pakar Patologi berusia lebih kurang 60 tahun masih sahaja teruja belajar mengenai asas biologi molekul (PCR, gene clonning) yang kami pelajari semasa zaman degree. Benar-benar meresapi resmi padi.. "semakin berisi (ilmu), semakin tunduk".

Pada saya, untuk mereka capai pada tahap mereka (academician) sekarang, banyak sifat-sifat/disiplin atau petua yang saya kira setiap dari mereka punyai yang kita boleh pelajari dan ikuti.

Melihat kepada diri sendiri, saya berasa syukur kerana memilih jalan ini (sambung siswazah) kerana pada jalan ini saya didisiplinkan untuk menghargai dan mencintai ilmu serta merefleksi diri ke arah membina sifat-sifat yang berkualiti daripada orang-orang yang larut dengan ilmu. Moga-moga mereka (pensyarah) dan penuntut-penuntut ilmu dimuliakan dengan ilmu. InsyaAllah.  



Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...