Monday 27 January 2014

Medic? Engineer? bakat-bakat yang dipersia



Dah habis sekolah nanti nak jadi apa?

"Doktor, Engineer..."

Tanyalah mana-mana pelajar di mana-mana sekolah rata-rata dua jawapan ini akan menjadi jawapan paling popular yang akan diberikan. Kenapa begitu ?

Pemerhatian amatur saya berpendapat kerana masyarakat masih memandang dua pekerjaan ini sebagai suatu yang gah baik dari segi nama, pendapatan dan penghormatan yang menyebabkan perkaitan doktor dan engineer dengan perlambangan makna kejayaan begitu kuat dan sinonim dengan masyarakat baik di mana sahaja. 

Salahkah ?

Saya tidak bermaksud demikian, tidak langsung. Jika itu memang minat yang lahir dari individu tersebut, lalu silakan.

Jadi apa masalahnya ?

"Masalah" yang berlaku apabila dua bidang ini sahaja yang menjadi sasaran pelajar-pelajar cemerlang yang  merupakan cream of the cream, produk-produk terbaik yang dihasilkan oleh sistem pelajaran negara. Seolah-olahnya jikalau berada di luar bidang selain berkaitan dua ini, mereka dilihat kurang berjaya.

Dengan "tekanan" masyarakat dan dorongan ibu bapa, yang pastinya teruja mempunyai anak yang dihadapan namanya tertera DR atau IR, lalu ramailah yang melorongkan bakat dan cita-cita anak-anak mereka untuk tujuan itu. Jarang-jarang kedengaran ibu bapa yang mendorong anak-anak mereka menjadi seorang guru, ustaz mahupun ahli ekonomi.

 "Pembaziran bakat" ini akhirnya balik kepada masyarakat. Bilamana golongan bijak dan cemerlang ini dikumpulkan di suatu bidang tertentu sahaja, maka kita dapat melihat kebodohan dalam banyak bidang yang lain, sebagai contoh mudah bidang sinematografi dan perfileman. Apa yang boleh dibanggakan dengan drama, filem Melayu kita? TIADA, buktinya balik-balik hanya karya si genius P.Ramlee itu sahaja yang boleh dibanggakan hingga sekarang, kerana tiada yang cukup bijak untuk menandingi beliau.

Selain itu, bidang-bidang lain yang "ketandusan bakat" termasuklah bidang politik. Kerana kurangnya orang yang cerdik mahu terlibat dalam bidang ini, maka harini kita dihidangkan dengan ucapan-ucapan dan hujah-hujah yang boleh diistilahkan sebagai jenaka badut.

Golongan agamawan turut sedar akan hal ini dikala sekolah-sekolah agama hanya menjadi pilihan bagi anak-anak yang nakal dan tidak mampu lagi dikawal ibu bapa. Walhal untuk memahami bidang agama yang cukup luas bidang ilmunya memerlukan orang-orang bijak, pandai dan genius.! Dinukilan oleh Ustaz Dr Zaharuddin Abdul Rahman betapa tokoh besar Islam zaman kontemporari ini iaitu Sheikh Dr YusofAl Qaradawi itu merupakan pelajar yang kebitaraan sudah diketahui sejak di bangku sekolah apabila tersenarai sebagai top 100 seluruh Mesir ketika di zaman sekolah rendahnya lagi, rujuk buku beliau "Jangan Berhenti Belari".

Turut sama mempromosi bidang-bidang asing untuk diisi pelajar cemerlang ini ialah Ustaz Hasrizal Jamil yang bersungguh mempromosi bidang agama dan sejarah peradaban. Sinis beliau dalam kata lebih kurang, masyarakat harini banyak menyalahkan agamawan/ulama` atas kenyataan kenyatan yang kurang sensitif atau tindakan yang kurang bijak tapi dalam masa yang sama tidak pula membina anak-anak mereka ke arah menjadi agamawan.

Kini sudah masanya atas apa-apa kapasiti yang ada untuk melorongkan minat dan bakat adik-adik, anak-anak untuk mereka menjadi apa yang mereka mahu dan bukan disempitkan atas dua bidang itu sahaja. Masuklah bidang penulisan, hasilkanlah karya sehebat JK Rowling, ceburilah bidang perisian komputer ciptalah perisian sehebat window dan android, terjunlah ke bidang politik jadilah pemimpin karisma seperti Recap Tayyip Erdogan dan beriltizamlah menjadi seorang guru, mendidik jiwa manusia kenal akan dunia mencerah tujuan hidup menuju Ilahi seperti baginda Nabi Muhammad saw.


Bebaskan  pemikiran ~












Nukilan oleh : Bukan budak medic ataupun engineer.
Tulisan yang tak bermaksud nak cemburu tapi lebih kepada pengharapan. 







1 comment:

Unknown said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...