Friday, 13 September 2013

Tamat satu perjalanan.

Sekian lama tak update blog, otak kering idea menulis dan celaru hala tuju penulisan. Mungkin hanya topik ringan yang ingin diulas berkenaan perkara yang dilakukan dalam senggang masa beberapa bulan lepas.

Cabaran Menyiapkan Thesis.

Dua, tiga bulan lepas merupakan tempoh yang sangat mencabar selama aku bergelar seorang pelajar. Hal ini kerana ia merupakan tempoh-tempoh terakhir dalam tiga tahun aku sebagai seorang pelajar ijazah sarjana muda. Tempoh masa yang menghimpit untuk menyiapkan thesis yang bermasalah disamping memanfaatkan masa yang ada untuk mencipta sebarapa banyak kenangan bersama rakan sekeliling.

Berada di tahun akhir, satu perkara yang akan anda hadapi ialah penulisan thesis, pengalaman yang tidak mudah sama sekali, syarat wajib untuk bergelar seorang graduan. Berbanding rakan yang lain yang mengikut timeframe yang ditetapkan, penulisan thesis aku bermasalah. Satu tahap dikala rakan yang lain sudahpun membentangkan hasil kajian mereka atau istilahnya VIVA, aku masih disuruh masuk kedalam makmal untuk meneruskan kerja-kerja makmal.

Perasaan sangat menjengkelkan dan sudah berapa kali rasanya berada di jurang putus asa. Tetapi putus asa bererti tidak bergraduasi pada tahun ini, akal waras memaksa diri menempuh limitasi diri. Penghargaan juga kepada rakan-rakan yang sentiasa meniupkan kata-kata semangat tidak putus-putus. Akhirnya karya ilmiah pertama dapat juga disiapkan.

Latihan Industri Pula Menanti 

Dalam menyiapkan proses pengeditan thesis, sebenarnya sudah bermula latihan industri dan saya hanya membukukan thesis pada minggu ketiga latihan industri. Latihan industri ini aku tetapkan matlamat untuk satu keputusan besar samada kekal dalam bidang yang aku ceburkan ini atau beralih arah kerana hingga takat ini segalanya masih kabur! 

Alhamdulillah, latihan industri di UMBI memberikan jawapan yang sangat ditagih pada sebuah ketidakpastian. Suasana tempat kerja yang sangat kondusif, membina kefahaman dan jawapan kenapa aku belajar bidang yang aku ceburi selama tiga tahun ini. Suatu kepuasan di hujung jalan dan juga satu kesesalan.

Di Pengakhiran Masa

Tiga bulan yang sangat padat ditambah dengan kehadiran Ramadhan dan Syawal melindungkan hakikat perasaan "Aku sudah dipenghujung jalan di UKM untuk program Ijazah sarjana muda". Banyak perkara yang menjadi bekalan untuk melangkah keluar. Penghargaan dan kesyukuran buat insan-insan yang memberi makna ukhwah dan kehidupan. Moga semuanya memperoleh kejayaan dunia dan akhirat.

Ijazah Sarjana Muda Biokimia UKM,

TAMAT.



  





 *Pada minggu kedua latihan industri seorang lecturer biokimia yang juga mantan ketua program Dr. Amir Rabu meninggal dunia. seorang pendidik yang ikhlas mencurahkan ilmu beliau. Al Fatihah~ 



 
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...