Saturday 1 September 2012

Me : Sejarah keluarga

keluarga sebelah ayah


Salam syawal,

Kemeriahan syawal masih lagi diteruskan , masuk waktu minggu kedua ini mulalah masing-masing sibuk dengan sambutan rumah terbuka khususnya dengan kawan-kawan bukan ? Sana-sini rancak ,, Jangan sampai ada yang rasa menyesal meninggalkan bulan syawal sebab perut makin "kedepan" . hehe

Alhamdulillah syawal saya bersama dengan keluarga memberi erti dan bukan kegembiraan kosong sahaja . Menjadi tradisi keluarga besar sebelah ibu saya untuk berkumpol beramai-ramai untuk mengadakan bacaan tahlil arwah , setiap tahun bergilir-gilir antara adik beradik ibu untuk menguruskannya , inisiatif untuk mengikat utuh tali persaudaraan memandangkan ayah dan mak kepada ibu , iaitu atuk dan nenek saya yang sudah pun meninggal dunia . Menariknya tahun ini , setiap keluarga diedarkan satu borang untuk diisi maklumat-maklumat keluarga memandangkan keluarga masing-masing sudah bercucu cicit . Saya amati butiran menunjukkan susur galur keluarga keatas hingga moyang . Tersedar , sedikit sangat yang saya tahu berkenaan asal usul diri . Mesti korang pon sama kan ? 


...................................................................................................................................................................

Pertamanya ibu dan ayah saya merupakan seorang berbangsa Jawa , jadi automatiknya saya seorang Jawa jugalah kan walaupun tak berapa nak fluent cakap Jawa ni . 

Saya kongsi dahulu pasal keluarga belah ibu . Keluarga ibu sangat besar , Ibu merupakan anak yang bongsu daripada lapan orang adik beradik yang masing-masingnya sudah mempunyai cucu kecuali dua orang termasuk keluarga saya la . Sejarah belah keluarga ibu ini tak banyak yang saya tahu kerana tak sempat hendak beramah mesra dengan orang-orang tua khususnya atuk , nenek saya yang meninggal ketika saya masih kecil lagi . Tanya ibu saya pun dia tak berapa tahu sebab katanya atuk dan nenek kepada ibu pun meninggal ketika ibu masih kecil . Menurutnya  mungkin moyang punya moyang mungkin berketurunan arab sebab nama moyang kami bunyinya sangat Arab . Tapi ye la setakat clue nama memang payahlah nak percaya . Bukti lain tengok warna kulit saya ni pun takde macam arab pon , haha . 

Tapi yang menariknya keluarga belah ibu saya sangat islamic . Boleh kata kebanyakan mak cik-mak cik , sepupu saya kebanyakkannya dalam aliran agama , ustaz dan ustazah belake . Jadi , bila balik kampung tu memang tunduk je , mengenangkan diri yang  " beraliran sekular" .  Bila raya ke keluarga-keluarga  adik-beradik arwah atuk dan nenek lain pun lebih kurang sama .  Jadi saya suspek , mungkin hal ini ada kaitan dengan “gene” yang diwarisi . Menarik untuk diselidik .


...................................................................................................................................................................

Keluarga sebelah ayah saya masih lagi kecil , foto di atas buktinya . Bukti lain , saya cucu pertama , belum ada prokduktiviti =)) . Yang menarik keluarga ayah saya sangat rapat , adik beradik ayah tinggal di kawasan perumahan yang sama dan kampung hanya 5 minit dari rumah masing-masing . Rasanya tiap-tiap hari ada saja yang balik kampung . Alhamdulillah Atuk dan nenek pun masih lagi hidup . 

Sejarah keluarga belah ayah sangat menarik . Moyang-moyang dulu berasal dari kerajaan Mataram Sumatera , Indonesia yang melarikan diri ke Johor kerana diserang kerajaan Srivijaya *(kalau tak silap lah) , sebelum berhijrah ke Selangor. Tambahnya lagi moyang dulu kira antara orang-orang istana . Kedatangan ke Johor pada abad ke 15/16 Masihi lagi sezaman dengan kerajaan Melaka lagi . 

Cerita ini dikongsi oleh atuk saya semasa masih sihat dahulu , raya kalini atuk sudah menderita penyakit Alzhaimer ... =( 

Sahih atau tidak saya pun tiada sumber kukuh hendak dirujuk .

...................................................................................................................................................................

Sejarah sangat penting dalam sesuatu peradaban . Peradaban yang hebat pastinya mempunyai sejarah yang cukup gemilang yang pasti akan kekal menginspirasi generasi-generasi terkemudian , contoh mudah sejarah kegemilangan empiyar khilafah Islam . Bagaimana jatuh dan ditindas umat Islam , impian untuk gemilang kembali tidak pernah padam. Begitu juga dalam institusi keluarga , sejarah keluarga yang baik akan mendorong diri untuk kekal dalam landasan yang sama .

Semalam Malaysia merdeka kali ke 55 tahun ,  membawa tema "Janji Ditepati" yang bagi saya sama sekali kurang relevan dan membunuh roh kemerdekaan . Biarlah satu stadium itu penuh dengan manusia berhimpun , apalah guna tweet berjuta kalau erti sebenar kemerdekaan tidak dihayati . Mana mungkin ia dihayati , bila sejarah yang dipelajari auta sana sini . Malaysia oh Malaysia ....


Still hope for a better Malaysia ~ Merdeka ! 


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...