Friday 20 July 2012

Memoir Of UKM : Orientasi

Inilah Varsiti Kita
Ditengahkan Hasrat Rakyat Kita
Dari Mula Untuk Semua 
Bagai Tanda Perjuangan Kita....

Bagai masih terngiang-ngiang kali pertama berkumandangnya lagu "Varsiti Kita" ini . Dewan Canselor Tun Abdul Razak (DECTAR) menjadi saksi ribuan pelajar baru sarjana muda dari seluruh pelosok negeri  segak berdiri , penuh bangga menyanyikan lagu keramat Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), salah satu universiti terbaik di Malaysia dan kalangan terbaik di Asia.


Ikhsan Gambar Google

_________________________________________________________________________________

Orientasi Titik Mula


5 Julai 2010 , tarikh ini saya melangkah masuk ke UKM walaupun dengan perasaan bercampur baur dan penuh serabut, (untuk tahu lebih lanjut ada di kupas di entry ini) . Destinasi yang pertama dituju tentulah kolej kediaman iaitu Kolej Ibrahim Yaakub (KIY) , kedudukan KIY akan berada di atas kaki bukit membuatkan misi pencariaannya sangat sulit , sampai tawaf jugaklah satu UKM tu . Waktu itu timbullah satu perasaan takjub  "Besar jugak UKM ni .."  .


Kalau anda semua masih ingat 2010 ni sedang berlangsungnya world cup 2010 Afrika Selatan , dan yang sadisnya waktu kemasukan UKM ni tengah semi-final . Saya merupakan antara ribuan "penggila" bola , setiap match tak tinggal dari peringkat grouping, tiba-tiba  kene masuk Uni . Kecewa itu satu hal , tapi tak mengapa la kan , kita tinggalkan sesuatu untuk perkara yang lebih penting . Masuk Uni bermakna kita sudah berada di peringkat kehidupan yang agak tinggi , seharusnya perlu matang dalam tindakan . World cup je pon ... *nak sedapkan hati...

Waktu saya orientasi berlangsung selama 5 hari dan memang "pack" sangat dari segi masa , selalunya tido sampai pukol 2 pagi dan kena bangun seawal 5 pagi . Yang menariknya , saya ditempatkan di bilik "single room" (bilik seorang) , ditambah pula dengan kebiasaan rutin tidur waktu world cup yang berjaga sepanjang malam dan hanya tidur selepas subuh , memang menjadi masalah . Dalam 2,3 hari jugak saya bangun lewat dan pergi lambat ke vanue aktiviti . Tapi yang kelakarnya , bukan saya seorang lambat , rupanya ramai jugak  yang lambat menyesuaikan diri , nasib baik PC (Pemudah Cara) sporting . Banyak program-program orientasi melibatkan penerangan tentang struktur pengurusan Universiti yang disampaikan oleh daripada pentadbiran-pentadbiran Universiti. Di selang seli dengan aktiviti kolej bersama PC. Aktiviti kolej ini berbeza mengikut kolej. Kalau bernasib baik, dapatlah tidur awal, kalau tidak .....


Pertembungan Biru Dan Unggu


"Kepada pelajar Fakulti Sains & Teknologi (FST)
 Sila pulangkan balik risalah dan pamplet
 yang anda peroleh dari Fasi fakulti tadi. 
 Lepasni jangan ambil dah risalah yang tiada cop kelulusan! "

Hmm.. pelik jugak kenapa risalah ni kena ambil balik ? , owh mungkinlah betol sebab takde cop kelulusan . Tak tahu apa-apa pasal Universiti ni kan , ikut je lah.   

"Adik-adik pernah dengar pasal ProM , ProAspirasi ? Dalam U dikuasai 2 golongan ini . bla....
golongan yang sebelah ini ekstrimis ,mereka memang nampak macam alim , berkopiah , pakai tudung labuh tapi bla bla ....... "

Kemudian ditunjukkan video rusuhan universiti . Banyak soalan yang tertanya-tanya dalam kepala saya , yeke budak-budak berkopiah tudung labuh ni ganas ?? takkan lah ..


"Kalau nak tahu fasi-fasi semua ni ialah ahli Aspirasi , Aspirasi ikut segala apa yang dibawa Universiti "

hmm... , itu yang dia nak cakap tu . Macam aku tak tahu pasal ProM , Pro Aspirasi ni , gumam aku sendiri  Awal kemasukan ke U ini , masing-masing dari macam-macam persatuan akan berebut meluaskan pengaruh kepada pelajar-pelajar baru ni . Bermacam-macam cara digunakan untuk memenangi hati pelajar-pelajar baru ni  tapi sebagai seorang yang matang , nilailah sesuatu perkara dengan bijak sebelum membuat keputusan .

Terdapat juga promosi-promosi dari badan beruniform seperti PALAPES, SUKSIS dan lain-lain. Nasihat saya kaji dulu, dapatkan maklumat-maklumat yang terperinci sebelum menyertai apa-apa badan atau pertubuhan.

Perang DECTAR


Sepanjang malam waktu orientasi kami kurang tidur , kebanyakkannya ialah kerana sibuk menghafal "cheers" . Rupanya tiap kolej juga begitu , masing-masing punya cheers trademark tersendiri . Mulanya saya kurang pasti , kenapalah semangat sangat belajar cheers ni sampai larut malam. Rupanya cheers ini merupakan senjata untuk satu peperangan yang dinamakan Perang Dectar .

Perang Dectar ini umpama kemuncak minggu orientasi , sejurus selepas tamat malam bakat pelajar baru , perang akan mula tercetus . Peluru dan bomnya ialah cheers . Setiap kolej kediaman akan masing-masing mempertaruhkan cheers dan sedikit sebanyak berunsur provokasi terhadap kolej kediaman yang lain . Kolej kediaman yang kurang cheers dan yang tidak dapat sokongan akan pulang meninggalkan Dectar . Bermakna kolej kediaman yang terakhir keluar , dialah pemenang !

Maka suasana Dectar menjadi riuh rendah dengan pecikan dan sorakan . Pertarungan ini lanjut sehingga semua air cond dan lampu Dectar waktu itu ditutup gelap . Daripada mula dalam lingkungan pukol 11 malam hinggalah melepasi 2 pagi barulah perang ini tamat , itupun kerana ada yang hampir pengsan kerana sesak nafas . Dan pemenangnya termasuklah KIY , dan hadiahnya ialah tekak sakit dan suara hilang . Kemasukan tahun depannya Perang Dectar diharamkan . 


Kemuncak

Orientasi ini berakhir dengan lafaz ikrar oleh wakil pelajar baru di hadapan Naib Canselor UKM , Prof Tan Sri Dato' Dr Sharifah Hapsah dan seluruh pensyarah-pensyarah di Dectar . Maka secara rasmilah perjalanan kami sebagai mahasiswa Universiti kebangsaaan Malaysia bermula.

Berada di salah satu Universiti Penyelidikan negara yang punya kedudukan membanggakan pada ranking universiti dunia merupakan suatu anugerah yang perlu dimanfaatkan. "Paduan Ilmu dan keimanan" salah satu falsafah yang dibawa UKM, lapangan ilmu akademik serta ilmu-ilmu kehidupan yterbuka luas bagi yang ingin mencari, sedang landasan kearah kegagalan juga mengintai-ngintai  mangsa yang mahu menyerahkan dirinya pada kegelapan masa depan.

Teringat saya kata Steven Covey dalam bukunya 7 habits of highly effective people, "BEGIN WITH THE END IN MIND" . Kita yang menentukan apa kita mahu jadi pada akhirnya. Kalau kejayaan yang diimpikan, maka UKM adalah platform untuk membangun diri seiring dengan cogan katanya, "Mengilham Harapan Mencipta Masa Depan".             











4 comments:

Unknown said...

btl tu, semasa kemasukan sy, perang dectar dah diharamkan... sy tak thu knp...

Cikmudanur said...

serius ke masa dia pack??ada msa utk rehat x?mkn?mndi?xmaula orntasi nie mcm orntasi kt matrikulasi..xda msa utk mkn,mndi..:( -new student-

Unknown said...

masa mkn mandi , semua mestilah ada, tp terhad

Anonymous said...

Akak duk KIY thn hujung tahun 1999 hingga hujung 2001. Perang Dectar dah takde?..Tak bestnya, kenangan 2 sampai bila2..Erm dah tukar warna yer, dulu ProA merah, ProM hijau..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...