Friday, 2 September 2011

Suatu hari di hari raya

Salam Aidilfitri kepada semua rakan-rakan. =)  bgaimana raya thun ini?  meriah? sedih? huhu
berbagai-bagai ragam di suasana hari raya :-


Golongan kanak-kanak

menjelang hari raya golongan inilah yang plg seronok. !! sbb? mestila duet raya!!!........hmmm..tipulah klu korg x phm perasaan ni, abes yg korg dlu dok msuk rumah org x knl pastu tuan rumah hulur duet raya ja korg pakat blah, tmbh teruk korg trus check duet tu dpn dy .. aleh2x trus komen. "Lah seringgit je"?huhu 
 *pdhl pengalamn sndri. 

Lepastu .. Bunga Api!! ni wajib ada,, hmm tau la kn, mse kecik, bile time raya mesti kne ada  bunga api klu xde mmg pening kepala  mak bapak kne tadah telinga dgr diorg menangis. 

Next, bila dh kumpol rmai-rmai dkt rumah atuk nenek, "golongn" ni lah plg riuh ...rse seronok sgt jumpe saudara-mara lg2x yg  umo sebaya.....



Golongan Aku

Golongan ni rsenye tenang je menghadapi raya ni. klu laki lg la sempoi je, semua ikut telunjuk mak/isteri je.. lg klu bab baju melayu.kdg2x mlm raye tu la bru nk cari.  perempuan lain kot, teliti habes. sebelum pose dh beli kain pastu smpai mlm raye x abes2x lg persiapn dy.

Time raya golongn ni cool jgk. semua dok main handphone masing2x kunon-kunon byk gile sms dy nk bls. saudara mara pon rse seperti sudh asing.

golongan mcm aku ni lah yg jg slalu kne bahan dek makcik-makcik mahupun nenek-nenek.

*plg tipikal
"Lah ni Ali ,mak cik ingt ape....dlu kecik skrg dh  bsr pnjg "

*Up sket. (dy geledah "rahsia" zmn muda)
" Owh ni Ali, dlu kecik-kecik kau ni naaaaangeeees je kojenye.. 
  org main mercun nanges, atuknya sembelih ayam nanges, kene kejar ayam nanges ,dgr bunyi  mesin blender pon kau nanges " kata mak peah.
   
Erk!! klu kne serang mcmni mmg xleh cover macho lgsg "=.=

*Up lagi (dy geledah masa depan kamu)
" Lah dh 20 thun ekau, elok sgt la tu.xlama dh tu..,bile nk kawen?,"dh ad ke belum" , "ad tetamu  istimewa"  ke raya ni? makcik nk tegok hehe.

Erk lg skali!!  

Golongan tua

Hm  yg aku perasan golongan tua jg antara yg gembira di hari raya. sbb msenila ank-ank , cucu cicit mereka semua berkumpul. terpancar kegirangn di wajah mereka.

Namun, golongan ini juga yg menyedarkan bahawa syawal bkn hanya kemeriahan dan kegembiraan semata-mata. Contoh sendiri, nmpk keuzuran pd atuk saya, pertama kali atuk saya sudah tidak mmpu pergi solat sunat aidilfitri serta jauh beza dgn thun-thun sebelomnya. raya kalini dy hnya byk berdiam diri dan menangis.

Dlm siri kunjungn ke sebuah rumah org tua  , beliau mengadu. "Alahhhh nak. rupanya mcmnilah dh tua,nk jalan ssh, nk solat ssh,nk msk ssh..... mata dh x nmpk .....saket sane sni.............


Kesimpulan entry, raya kalini memberi suatu pengertian yg sedikit berbeza dan tentunya bkn hanya sekadar duet raya dan bunga api. Ikatan silaturrahim terutama sesama keluarga itu perlu dipelihara dan dipererat. yela sapa lg nk kita harapkn bile ssh selain keluarga sendiri. Inilah mse terbaek utk mengunjungi dan  bermaafan . Semoga akhirnya kita kembali kepada fitrah sesuai dgn kalimah 'fitri' itu sendiri.

dan jgn lupa pose 6 kerana ia ibarat puasa setahun, sedikit perkongsian dr seorg Ustaz :-Hukum Puasa Enam.Para Ulama ada 3 pandangan. Oleh yg demikian, wanita mempunyai 3 pilihan . 1) Qadha', kemudian puasa enam. 2) Puasa sunat 6, kemudian baru qadha'. 3) Qadha' dan sunat diniatkan sekali......Pilih yang mana satu anda suka.



Candid2x raye.(bole click utk jelas)

Sekitar belah ayah ( Sepupu-sepupu)







sekitar belah ibu (mse kumpul rmai-rmai)
rmai sgt smpai kne bwat khemah






diri dan keluarga





















Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...